f

f

Thursday 12 September 2013

BARU FORM ONE DAH NAK JADI SAMSENG KUCING KURAP DI BANGI!


11 Sept 2013, jam 11 pagi saya menerima kunjungan seorang pegawai kanan sebuah universiti membawa anak lelaki usia 13 tahun yang bermasalah. Laporan awal si ayah mengatakan anaknya suka bercampur dengan rakan2 yang tak berdisiplin di sekolah. Setelah saya tahu nama sekolah anaknya, saya dapat mengagak jenis kumpulan yang anaknya cuba sertai.

Saya cuba bercakap dengan gaya bahasa ala jenis kumpulan yang nak disertainya. AlhamdulilLah, dia seperti seronok berbual dengan saya dan segalanya terbongkar! Rupanya pada hari dia datang jumpa saya, dia dipaksa membayar wang sebanyak RM118 sebagai wang pintu untuk menjadi ahli. Sebagai permulaan jadi 'anak kandang'. Sebelum ini dia telah membayar sebanyak RM80 kepada abang2 tingkatan 3 dan 4 yang direkrut menjadi ejen di sekolah berkenaan. Kepalang terkejut ayahnya mendengar pengakuan anaknya.

Lebih mengejutkan apabila si anak menceritakan bahawa lengannya telah di toreh 2 garis dengan parang sebagai amaran untuk menjelaskan duit RM118 tersebut. Si anak juga memberitahu dia telah diugut oleh para pelajar samseng taik kucing tersebut jika dia engkar, maka mereka akan mengganggu keluarganya! Lagi si ayah terangkat-angkat!

Saya nasihatkan si ayah buat laporan polis dan berjumpa dengan pengetua sekolah anaknya.

Budak2 sekarang nak jadi samseng kucing kurap! Bukan nak fikir masa depan...

No comments:

Post a Comment